Eens iets anders....

Gestart door FriedelP, augustus 15, 2025, 01:18:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

FriedelP

De dochters, volgend jaar 17 en 19 gaan normaal niet meer mee op vakantie gaan. Hoewel ik nog hoopte van volgend jaar wel daar er dan in Spanje op 11 augustus een totale zonsverduistering is die we dan op het einde van de reis zouden willen mee pikken. (Echter die zelf ook veel met sterrenkunde bezig is haar lief is die dag jarig en die ziet kamperen totaal niet zitten, dus dat lief gaat voor op de zonsverduistering)

Een Raclet Safari is dan voor ons twee zeker veeeel te groot en te zwaar om op te bouwen. Die gaat er na 10 jaar dus uit en we zoeken eens iets anders. Een compactere wagen, sneller op te zetten voor twee personen. Maar tegelijker tijd willen we toch ook wel wat ruimte hebben. Kamperen voornamelijk in de bergen waar zowat alle weertypes mogelijk zijn en verre van altijd een horizontaal vlak grasveldje te vinden is. Eerder op kleinere afgelegen campings dan op campings met veel huisjes, animatie, zwembaden en zo meer die dan centraal liggen. En in de toekomst verwachten we wel dat we mogelijk iets meer gaan verplaatsen dan we nu doen.

Heb online er al een aantal bekeken, de winkels moeten we nog gaan doen om ze een keer te bekijken.

De Kees Kampeert nr13 staat me om vele redenen erg aan, maar zijn ook een paar punten waar ik minder een goed gevoel bij heb:
- enkel pootjes uitdraaien van achter en aan de andere kant het neuswiel. Ik zou graag op zijn minst vier poten hebben waarop de wagen ook goed kan steunen. Wij staan zelden op echt effen terrein en dan heb je de 4 poten deels ook nodig om hem goed waterpas te kunnen zetten. Een wagen die behoorlijk geladen is, komt ook omhoog van zijn as als je hem leeg maakt op de plek. En we hebben het al een keer gehad dat een neuswiel gesneuveld is in de modder op een camping. Als je dat voor hebt met een dergelijke wagen en het gaat over een zelfde neuswiel dus kan zeker, heb je geen plan b meer om je wagen op te zetten. Kortom ik vindt dat een belangrijke min waar zeker een mauw moet kunnen aan aangepast worden om de wagen in aanmerking te houden. Ik lees echter vaak dat Jelle graag meedenkt dus mogelijk lukt dat ook wel.
- Die aanvijsringetjes om de zaken vast te zetten in plaats van powergrips. Ik haat die dingen en heb er ook mindere ervaringen mee, tegenover de eenvoud van een powergrip.
- En een heel klein puntje, de dealer zit wel op heel veel uren rijden van ons. 

We kijken dus ook naar andere wagens:
- Raclet Panama-UP (daar zit de dealer die ook zeer betaalbaar is in onderhoud, zowat in onze achtertuin)
- Cabanon Malawi 2.0
- AlpenCreuzer Waterfront. Deze lijkt mij het opslaan toch nog een hele klus.

Meerdere keren gezien dat diverse van jullie deze wagens wat vergeleken hebben en dan voor de ene of de andere hebben gekozen. Ik hoor graag de redenen waarom de ene jullie voorkeur kregen tegenover de andere. Een waarom niet voor jullie kan voor ons ook juist een waarom wel zijn omdat we mogelijk andere voorkeuren hebben, maar ik hoor graag de zowel waarom die wel en waarom die niet. Juist dat geeft een goed beeld dat ons kan helpen kiezen.

Zijn er nog wagens waar we zeker een keer moeten naar kijken die ik nu even over het hoofd zie?

Ik hoor zeker graag jullie voorkeuren en ervaringen.

OhPeeCee

Bij de No13 wagen van KeesKampeert kan je bij de dissel vast nog wel wat steunpunten bij maken ( dacht het al een keer gezien te hebben op het forum. (Wij  hebben een cocoon aero die ook op 2 uitdraai poten en het neuswiel staat. Neuswiel staat wel op een plankje)   Budget is beperkt, dus geen HK Nano.
 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Alex

De kees kampeert gebruikt het onderstel van de Cocoon.
Daar kunnen vast extra steunpoten onder.
Ik zou zeggen mail ze even.

Ik kan wel vertellen dat ik ze nooit gemist heb.
Soms heb ik wel waarom zou ik ze gebruiken op de wagen die ik nu heb  :P
Gebruik bij grote verschillen zelfs een leveler omdat ik er achter kwam dat bij de Beachy alles veel sneller waterpas staat.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

OhPeeCee

Citaat van: Alex op augustus 15, 2025, 03:13:47 PMGebruik bij grote verschillen zelfs een leveler omdat ik er achter kwam dat bij de Beachy alles veel sneller waterpas staat.
Dat is eigenlijk wat ik nu doe, wagen iets voor over zetten (dissel lager dan keuken, waterpasje op keuken blad zetten, de lage kant omhoog brengen met de uitdraai steun tot iets over waterpas heen, andere steun omlaag draaien tot waterpas. Naar het neuswiel gaan en naar beneden draaien tot de wagen in lengte richting water pas staat, de achter steunen krijgen dan ook iets meer druk op de stempels

FriedelP

Citaat van: Alex op augustus 15, 2025, 03:13:47 PMDe kees kampeert gebruikt het onderstel van de Cocoon.
Daar kunnen vast extra steunpoten onder.
Ik zou zeggen mail ze even.

Ik kan wel vertellen dat ik ze nooit gemist heb.
Soms heb ik wel waarom zou ik ze gebruiken op de wagen die ik nu heb  :P
Gebruik bij grote verschillen zelfs een leveler omdat ik er achter kwam dat bij de Beachy alles veel sneller waterpas staat.
Een leveler hebben we ook en deze al bijna elk jaar gebruikt. En meermaals kregen we daarmee het verschil niet volledig gecompenseerd en dan verder gecompenseerd met de pootjes, maar het wiel rust dan wel nog op de leveler.

We gaan zeker nog langs gaan en dat ondertussen bespreken daar. Ik doe dat liefst live en zie ook graag de wagen een keer live voor we gaan kopen. Maar het is voor ons een rit van 4 uur enkel en dus moet dat toch even anders in gepland worden. Daarom gaan we eerst bij dealers lang gaan die wat dichter in de buurt zijn en de andere merken presenteren.

Jon

De combi camp country is ook voor twee personen een makkelijke en snelle optie.
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets. September '24 test van de Shelter.

Alex

Citaat van: FriedelP op augustus 15, 2025, 11:05:44 PMEen leveler hebben we ook en deze al bijna elk jaar gebruikt. En meermaals kregen we daarmee het verschil niet volledig gecompenseerd en dan verder gecompenseerd met de pootjes, maar het wiel rust dan wel nog op de leveler.

We gaan zeker nog langs gaan en dat ondertussen bespreken daar. Ik doe dat liefst live en zie ook graag de wagen een keer live voor we gaan kopen. Maar het is voor ons een rit van 4 uur enkel en dus moet dat toch even anders in gepland worden. Daarom gaan we eerst bij dealers lang gaan die wat dichter in de buurt zijn en de andere merken presenteren.

Heb je een winter uitje gemist. >:(
Natuurlijk is het een tripje maar zeker de moeite waard.
Mischien toch een combie mini kampeeruitje ervan maken.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Ebbingnl

Wij gebruiken al ruim 20 jaar alleen neuswiel aan voorzijde wagen, eerst met een HK cocoon, nu een KeesKamppert.
 Dat hij met steunpoten voor stabieler staat valt heel erg mee, ook op oneven terrein.
Neuswiel naar binnen onder de dissel en een plankje er onder! Staat hij heel stevig.

Aanvijsringetjes wat zijn dat?
KeesKampeert heeft oogboutjes, werken simpel en klemmen beter dan die powergrip dingen. Die willen nog wel eens niet lekker klemmen en verschuiven.

Tevens heeft de No.13 een werkelijk formidabel matras. Een een hoop binnen ruimte.

En dan hoe heerlijk veel daglicht er binnen is door gebruikte materialen, en waardoor hij ook nog eens betrekkelijk koel blijft binnen.

Ik ben als eigenaar bevooroordeeld dat weet ik :O maar is echt een geweldige wagen.


FriedelP

Citaat van: Jon op augustus 16, 2025, 01:33:09 AMDe combi camp country is ook voor twee personen een makkelijke en snelle optie.
Klopt, maar ben minder fan van harde deksels. Zowel omwille van soort terrein dat wij al een keer opzitten als minder onder zeil en deksel kwijt kunnen. 

FriedelP

Citaat van: Alex op augustus 16, 2025, 08:47:50 AMHeb je een winter uitje gemist. >:(
Natuurlijk is het een tripje maar zeker de moeite waard.
Mischien toch een combie mini kampeeruitje ervan maken.
Toen hebben we inderdaad niet meegeweest omwille van nog geen plannen maar in de eerste plaats de afstand. 
Echter dit jaar zijn we aan het bekijken of we ons dan vrij kunnen maken. Utrecht is ook vele malen dichterbij. 

FriedelP

Citaat van: Ebbingnl op augustus 16, 2025, 09:05:22 AMWij gebruiken al ruim 20 jaar alleen neuswiel aan voorzijde wagen, eerst met een HK cocoon, nu een KeesKamppert.
 Dat hij met steunpoten voor stabieler staat valt heel erg mee, ook op oneven terrein.
Neuswiel naar binnen onder de dissel en een plankje er onder! Staat hij heel stevig.

Aanvijsringetjes wat zijn dat?
KeesKampeert heeft oogboutjes, werken simpel en klemmen beter dan die powergrip dingen. Die willen nog wel eens niet lekker klemmen en verschuiven.

Tevens heeft de No.13 een werkelijk formidabel matras. Een een hoop binnen ruimte.

En dan hoe heerlijk veel daglicht er binnen is door gebruikte materialen, en waardoor hij ook nog eens betrekkelijk koel blijft binnen.

Ik ben als eigenaar bevooroordeeld dat weet ik :O maar is echt een geweldige wagen.


Het zijn de oogvijzen die ik bedoel. Die hebben juist bij de huidige wagen het diverse keren laten afweten tegenover de powergrips. De rest zijn zeker de punten waarom we ook in die wagen geïnteresseerd zijn. 

Hemertje


FriedelP

Citaat van: Hemertje op augustus 16, 2025, 04:34:26 PMOf een Holtkamper?

Ga je mee?
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=29555.0
Dat was in ieder geval wat ik bedoelde op de reactie van Alex, dat we aan het bekijken zijn om ons dan vrij te kunnen maken. Utrecht is in ieder geval een stuk bereikbaarder dan Keeskampeert.

Kans dus zeer reëel dat we dan mee gaan, maar kan het nog niet 100% bevestigen.

FriedelP

We hebben vandaag al een keer tot bij campingzorro gefietst en daar de Raclet Panama Up bekeken. Was in ieder geval ruimer dan ik verwacht had en ook een erg ruime luifel aan. Erg veel laadruimte onder het bed ook en tegenwoordig ook met een vrij goede matras, standaard ook fietsendrager voor twee fietsen.

Had wel verwacht dat hij meer zou bieden voor overname van onze huidige wagen. 2295 euro. De prijs in de offerte is ook nog op de prijzen voor dit jaar, in september zijn het prijzen voor volgend jaar en levering vanaf 2026. Prijzen worden geïndexeerd maar model wijzigt niet. Dus de huidige offerte is tot eind augustus. Zet wat haast achter de rest te doen bekijken.

poldertoerist

En Waterfront is niet heel veel ingewikkelder op te zetten dan een Panama up. Sterker nog.. .je hebt er gelijk al een luifeltje aan zitten (niet heel veel luifel, maar toch.

 Als de Panama up je naar wens is, en je hebt vertrouwen in je dealer die vlakbij zit is dat ook wat waard. De luifel van de Panama is wel fors, maar Je kampeert zelf al lang genoeg om dat in te kunnen schatten, groot nadeel vind ik dat het een buizenframe is. Je bent dus alsnog een tent aan het opbouwen voordat je een luifel hebt staan. Het staat wel stevig, maar ik heb echt liever een trekkingluifel of hoe je het ook wil noemen. Gewoon doek met een paar staanders.

Als ik kijk naar je shortlist dan moet ik wel zeggen dat de Malawi lekker licht is gebouwd, maar de Waterfront echt mooier in elkaar is gezet. Met een lekker degelijke bak bijvoorbeeld. Van de Raclet weet ik niet meer hoe dat is, maar de Trigano die ik ooit had was ook van dat dunne plaat gemaakt. Maakt het iets uit? mss niet veel maar de indruk is wel anders.

De druk die ze op je offerte zetten daar zou ik zelf een hekel aan hebben en dat ook snel laten merken. Daar hou ik helemaal niet van. Ze mogen blij zijn dat je ze van hun voorraad afhelpt. En zeker als je er al vast klant bent dan zou ik daar wat anders tegenover verwachten.  Of de inruilprijs goed of slecht is weet ik niet. Hoeveel heb je dan afgeschreven? En voor welk bedrag worden ze van dezelfde leeftijd aangeboden in Belgie? Doorgaans zit daar bij een dealer zo'n 1000 euro tussen.
Adventure Awaits