Recente berichten

#71
Smitveld / Re: De Novist
Laatste bericht door Dietvorst - september 03, 2025, 02:50:59 PM
Wij zijn ons aan het oriënteren voor een VW en dan de Novist. Aart Kok met de Livingstone is ook zeker nog een optie.

We moeten nog gaan kijken in de showroom, maar het grote bed met zijuitgang inclusief donkere slaapcabine, fatsoenlijk keuken inclusief grote koelkast en mooie tent look zijn grote voordelen. Oja, het op de poten waterpas zetten vinden we ook zeer fijn.

Nadeel lijkt me wel dat de tent veel ruimte nodig heeft. Hoe ervaren andere dat? En zijn er nog meer zaken waar andere tegenaan lopen?

De koelkast werkt niet op 12v, maar begreep dat dit zelf op te lossen is door een kabel en iets van een stoppenkast ertussen te zetten. Klinkt niet moeilijk als je weet wat je doet, hebben andere dit al gedaan?
#72
Projecten Algemeen. / Re: Elektrische installatie vo...
Laatste bericht door JanJD - september 03, 2025, 02:33:44 PM
Deze zomer hebben wij gekampeerd met het nieuwe zelf gebouwde 280Ah / 3584Wh powerstation. Ondanks dat aanleiding van de bouw het grote verbruik van een compressor koelbox (in vriesstand) was hebben wij deze koelbox deze zomer thuis gelaten.
Een absorptiekoelbox is een vast onderdeel van onze vouwwagenkeuken (https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21444.msg283236#msg283236). De aanwezige absorptie koelbox koelt uitstekend, zelfs tijdens de zeer warme dagen deze zomer, en gebruikt off-grid zo'n 200gram gas per dag. De kleine compressor koelbox was bedoeld als vriesvak hier naast maar is omdat het een los extra apparaat is niet echt handig tijdens de reis en opbouw/afbraak. Onder het motto 'wat je thuis laat is mooi meegenomen' is deze box thuis gebleven. (De beschikbaar gekomen bagageruimte ruimte is dit jaar gevuld met een sup-board, om een of andere reden gaan er zoveel spullen mee als er ruimte is ;-))

Dit jaar dus een 280Ah i.p.v. een 65Ah accu en een 200Wp zonnepaneel i.p.v. een 100Wp zonnepaneel.
Zonder de koelbox konden wij met de 65Ah accu al meerdere dagen zonder energie toevoer, met de 280Ah accu kunnen dit theoretisch zo'n 28 dagen zonder energie aanvoer. Wij hebben thuis de accu volledig geladen en zijn met volle accu begonnen (zelfs met de grote tot 50A laadstroom kost dit 6 uur!).
Deze zomer zijn wij 31 dagen onderweg geweest en hebben we 3 campings bezocht. Op de 2e camping is het zonnepaneel voor een paar dagen opgesteld geweest waarna de accu weer 100% vol geladen werd. Voor vertrek naar de 3e camping is het zonnepaneel weer ingeklapt en in de vouwwagen opgeborgen, op de 1e en 3e camping is het zonnepaneel er niet uit geweest. Wij zijn thuis gekomen met een accu op 40% laadtoestand, prima voor een wat langduriger opslag.

Wij hebben de accu ook tijdens het rijden niet opgeladen. De vanuit de auto beschikbare stroom is ook nodig voor de koelbox waardoor er maar weinig overblijft voor de accu. De aanwezige Victron Orion XS kan tot maximaal 50A laden maar moet voor gebruik in de aangekoppelde vouwwagen tot maximaal 5A beperkt worden om de zekeringen in de auto (en de achterliggende kabels) heel te houden. Deze beperkte laadstroom doet niet zoveel op het geheel waarom ik ervoor het gekozen geheel niet tijdens het rijden te laden. (Bij de vorige 65A accu deed ik dit wel.)

Bevindingen na ruim 4 weken gebruik:
- De 280Ah accu geeft veel, zeer veel energie opslag ten opzicht van ons verbruik. Dit geeft een volstrekt zorgeloze energiebalans, zelfs zonder energie inkomsten (uit de paal of zon) geeft dit een ogenschijnlijk oneindige energiebron.
- Het zonnepaneel is nauwelijks meer nodig. In midden van onze vakantie is het paneel, dat tot 10x ons dagelijkse verbruik op een dag kan opwekken, slechts enkele dagen opgesteld geweest waarbij de accu weer 100% gevuld werd en zo goed als vol bleef.
- Dit is nog gemakkelijker dan paalstroom. Vouwwagen opstellen en dat is het :-). En wij merken niets van spanningsuitval (wat op 1 camping voorkwam).
- Een DC-DC lader om vanuit de auto te kunnen laden is eigenlijk niet noodzakelijk. Wel is het handig een krachtige 230V lader te hebben. Van de gemaakte combinatie 230V/12V lader is voor de zomervakantie alleen de 230V laadfunctie gebruikt.
-Kostentechnisch was de oude installatie (65Ah AGM accu, 100Wp zonnepaneel) in 2 jaar terugverdient. Deze installatie voldoet prima en lijkt een goed optimum. De nieuwe installatie met 280Ah LiFePo4 accu is gebruiksvriendelijker maar heeft een langere terugverdientijd.

N.b: Ik overweeg om het powerstation ook in huis in te gaan zet als 'thuis-accu' voor 24/7 verbruikers om meer zonne-energie zelf te benutten. Impliciet geeft dit dan ook een UPS functionaliteit aan mijn thuisnetwerk met een NAS.
Op dit moment ben ik aan het gebruik getallen aan het verzamelen; wat wekken de aanwezige zonnepanelen op, wat gebruik ik hiervan direct zelf en wat gebruik ik uit het net. Tegen de tijd dat de saldering vervalt hoop ik het een en ander gerealiseerd te hebben.
Mogelijk ga ik hier zelfs wel een nieuw systeem voor bouwen met vergelijkbare LiFePo4 cellen. De cellen zijn de kosten niet, de hiernaast benodigde elektronica maakt het kostbaar. Dit wordt dan een nieuw, niet vouwwagen gerelateerd, project.
#73
Projecten Algemeen. / Re: Elektrische installatie vo...
Laatste bericht door JanJD - september 03, 2025, 02:23:12 PM
Citaat van: sanderv op juli 12, 2025, 09:00:02 AMWat ik me wel afvraag: heb jij de box vol of leeg gemeten?
Koelbox heb ik met een paar flessen water er in gemeten, ongeveer half vol.

Citaat van: sanderv op juli 12, 2025, 09:00:02 AMWarmteverlies gaat inderdaad vooral via de voor en achterwand, dat loopt de koelleiding doorheen. Je ziet soms het condens buiten op de leiding staan.
Inderdaad, zeker in de vriesstand ontstaat er, tijdens nachten, condens aan de buitenkant bij de koelleidingen. Maar ook bij het handvat, deze zit verdiept in de wand waardoor ook daar de isolatie dun is.

Mijn conclusie is dat deze koelbox geschikt is voor koelen maar ongeschikt voor vriezen. De koelmachine kan dit prima aan maar de isolatie is ontoereikend.
#74
Campooz / Re: Welke vouwwagens en kwalit...
Laatste bericht door Frank d.W. - september 03, 2025, 02:02:00 PM
Ik heb een FF, modeljaar 2022, tweedehands aangekochtin 2024. We hebben al een paar maal regen gehad, eenmaal bijna 36 uren aan een stuk. Tot op heden nog geen lekkage gehad.
De mensen die mij de FF verkocht hebben zijden uitdrukkelijk, de tent strak zetten maar ook niet te strak want dan ga je lekken krijgen.
#75
Raclet / Re: Te koop: Exclusieve Raclet...
Laatste bericht door kbiesemans - september 03, 2025, 01:02:35 PM
Citaat van: Alex op september 03, 2025, 12:41:35 PMMooie wagen.
Welk bouwjaar?
Goede opmerking, 2018, ondertussen opgenomen in de tekst.
#76
Raclet / Re: Te koop: Exclusieve Raclet...
Laatste bericht door Alex - september 03, 2025, 12:41:35 PM
Mooie wagen.
Welk bouwjaar?
#77
Raclet / Te koop: Exclusieve Raclet Pan...
Laatste bericht door kbiesemans - september 03, 2025, 12:36:57 PM
Te koop: Exclusieve Raclet Panama up Xtrail

De Raclet Panama Up Xtrail is een unieke uitvoering van de gekende Panama Up. De opbouw (structuur met tentzeil) is exact dezelfde als de 'gewone' panama up. Het grote verschil bij de Xtrail zit em in de onderbouw, het chassis oftewel de aanhangwagen zelf.

Deze heeft de specificaties en de look van een robuustere versie:
- Verstevigde schokdempers: geeft hem meer laadvermogen en stabiliteit
- Bredere aluminium velgen: draagt bij tot rijcomfort en outdoor look
- Wielen zitten buiten de spoorbreedte (breedspoor-as) van het chassis: dit maakt de Panama Up extra  stabiel bij het rijden
- Afwerking met zwarte traanplaat: geeft hem een stoere outdoor look
- Extra reflectoren en rijlichten: geeft een goed zicht op de aanhangwagen
- Steunpoten met groot platform: perfect draagvlak op elke ondergrond

We hebben 5 seizoenen genoten van onze Panama up, van (warme) strandvakanties tot het kamperen in het (soms regenachtige en koude) hooggebergte. Op elk terrein was de Xtrail onze rots in de branding en hebben we meermaals aanzien gehad met deze uitzonderlijke uitvoering.

Tijd voor iets nieuws 😊

De vouwwagen is in goede staat, is goed onderhouden en heeft altijd binnen gestaan.

Uitrusting:
- Korte luifel
- Grondzeil
- Stabilisatorkoppeling met slot
- Keuken
- Volwaardig reservewiel
- Gelijkvormigheidsattest
- Scheerlijnen
- Elektriciteit (met zekeringkast) in de laadruimte

Nog even meegeven:

- Alle lichten werken nog
- Tentdoek is overal waterdicht
- Grondzeil heeft steeds op worteldoek gelegen (geen putjes in)
- Bouwjaar 2018

Prijs 5.250€

#78
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door FriedelP - september 03, 2025, 11:15:12 AM
Denk niet dat het nog lang zal duren eer er redelijk wat modellen EV op de markt zijn waar je tot de middag door kan rijden, dan eten terwijl je laad en verder tot bestemming.
#79
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door Spiegelbeeld - september 03, 2025, 10:44:55 AM
Moet er niet aan denke4n!
Nu gooi ik tank vol en blaas met 130 km per uur door Frankrijk. Keertje pitstop, tank weer vol, bak koffie, plassen en doorrrrrrrr!
#80
Trekauto / Re: Vouwwagen achter elektrisc...
Laatste bericht door FriedelP - september 03, 2025, 09:34:16 AM
Door het trager rijden in Nederland kan je wel veel meer km rijden. Maar het duurt inderdaad lang.

Ik kwam toen ik naar Kees Kampeert ging op een verbruik van een 4,5 liter per 100 km wat zou neer komen op een stuk meer dan 1600 km met één tank.