Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?

Gestart door Joseetje26, juni 27, 2019, 09:27:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

muis


Theu

Fijn dat jullie klapper weer in orde is.
En je hebt helemaal gelijk je bent met je gezin op pad. Gewoon zo doen dat het voor jullie veilig voelt.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

g11ling

Ik denk dat de gekozen materialen van Jamet relatief zwaar zijn, en dan loopt t gewicht met alle opties natuurlijk snel op. Ik ben het helemaal eens met de eerdere opmerking dat een fabrikant in het ontwerp mee moet nemen wat de gemiddelde klant nog meer mee neemt op vakantie. Een wagen die voor 4 tot soms zelfs 8 mensen is bedoeld, moet ook een deel van de bagage voor zoveel mensen mee kunnen nemen lijkt me. En anders moet de verkoper je daar zeker op attenderen...

Voor nu; kijk kritisch naar wat mee moet en ga lekker op vakantie. Voor later; een bisonyl zeil is erg zwaar, misschien kan je het door iets lichters vervangen. Zo ook met de keukeninventaris en andere spullen.
Slaapzakken (katoen) kan je ook uitgerold over de achterbank leggen, zitten de kinderen er gewoon op.
Ik klap, jij klapt, wij klappen

kimopo

#153
Door dit topic ben ik vanmorgen even naar 'n weegbrug (in Doetinchem) gereden en daar is de wagen afgekoppeld gewogen met alles erin wat we meenemen en hij weegt dan 580kg.
Kledingtassen en de koelbox gaan in de auto mee dus niet in/op de klapper.

De kogeldruk was bij 't herinladen na ons weekje Nijmegen, terug gebracht van ruim 75kg naar net 60kg.
Graag zouden we 'n volgende keer toch ook de fietsen op de vouwwagen imperial mee kunnen nemen.

Het plaatje op de wagen geeft 650 aan én een 36 (geen idee waar dát voor staat)

Het plaatje op ons onderstel geeft 750kg aan, zie k 't dan goed dat die huidige 580kg eerst nog verminderd zou mogen worden met de kogeldruk en dus op 520 uitkomt ?
Dus in dat geval mogen de fietsen en imperial nog 230kg mogen wegen of zie k dat verkeerd  :?

Geen idee trouwens wat er op de Franstalige sticker staat die deels onder de disselbak op 't frame zit.

Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt



Theu

Volgens mij is de 36kg de kogeldruk van de vouwwagen zelf


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

kimopo

Citaat van: Theu op juli 22, 2019, 06:07:52 PM
Volgens mij is de 36kg de kogeldruk van de vouwwagen zelf


Dát zou dan alleen de bak zijn met helemaal niks erin of eraan want we zaten eerst aan de dik 75 met de spulletjes erin die nu, ná herindeling 'n druk van iets boven de 60 geeft   :?
Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt



sanderv

Op dat plaatje staat volgens mij dat je niet moet vergeten om de wielmoeren na te trekken met een wiel sleutel (van de auto, die dan natuurlijk maar net moet passen..)

Bagheera

#157
Als het gaat om het totaalgewicht lijkt het me niet dat je de kogeldruk daar eerst weer van af mag trekken, toch?

KampeerFan

Citaat van: kimopo op juli 22, 2019, 03:16:07 PM
Door dit topic ben ik vanmorgen even naar 'n weegbrug (in Doetinchem) gereden en daar is de wagen afgekoppeld gewogen met alles erin wat we meenemen en hij weegt dan 580kg.
Kledingtassen en de koelbox gaan in de auto mee dus niet in/op de klapper.

De kogeldruk was bij 't herinladen na ons weekje Nijmegen, terug gebracht van ruim 75kg naar net 60kg.
Graag zouden we 'n volgende keer toch ook de fietsen op de vouwwagen imperial mee kunnen nemen.

Het plaatje op de wagen geeft 650 aan én een 36 (geen idee waar dát voor staat)

Het plaatje op ons onderstel geeft 750kg aan, zie k 't dan goed dat die huidige 580kg eerst nog verminderd zou mogen worden met de kogeldruk en dus op 520 uitkomt ?
Dus in dat geval mogen de fietsen en imperial nog 230kg mogen wegen of zie k dat verkeerd  :?

Geen idee trouwens wat er op de Franstalige sticker staat die deels onder de disselbak op 't frame zit.

Bij een controle wegen ze alleen de as. Dus de kogeldruk komt dan bij je auto op inderdaad. Verder houden ze in Nederland een marge van 10% aan. Officieel mag de kogeldruk voor een aanhanger tot 750 kg maar 50 kg zijn (zie discussie elders op het forum)) Dus er is enige bewegingsruimte. Maar Ik zou het zeker niet overdrijven.

Joseetje26

Wat maakt dan het verschil tussen het plaatje van 650 kg op de vouwwagen en de 750 kg op de alko as, kan het zijn dat de banden maar max 650 kg mogen dragen?

xray

Weet niet wat de reden is dat de alko as meer mag hebben dan het type plaatje aangeeft. Banden gaan tot 335 band bij de onze liggen er 135/80r13 70t onder dus mag er 190 mee rijden :)6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Joseetje26

Ik neem die vraag meteen even mee in de vele vragen die ik voor jamet heb.
Wat het verschil maakt tussen wat de asbelasting mag zijn en het gewicht dat op de vouwwagen staat.
Maar je zegt het zelf al banden mogen tot max 335 per stuk dus 670 kg, dus daar zit het hem waarschijnlijk in

Hemertje

De eerste klapper van ons was een Jametic, hadden toen in 2016 ook al eengewicht probleem
Hieronder mijn vraag aan Ubachs en hun reactie

Citeer
Beste Jamet,

met veel plezier kamperen we al jaren met onze Jametic uit 2008.

Dit jaar hebben we voor het eerst gereisd met een imperial met hierop 3 fietsen.
We kregen er dus extra gewicht bij, vandaar dat we alles eens gewogen hebben om een fatsoenlijk inzicht te krijgen.
Vanuit dit inzicht moesten we dan ook gewicht verplaatsen van de vouwwagen naar de auto.

Uit uw informatie begrijp ik dat deze Jametic slechts een totaalgewicht van 650kg mag hebben, terwijl de meeste geremde aanhangwagens een maximaal gewicht mogen hebben van 750kg.

Kunt u aangeven wat de beperkende factor is zodat het maximaal gewicht slechts 650kg mag bedragen?
Chassis, remmen, etc?

Zijn er mogelijkheden om aanpassingen aan de wagen te doen zodat deze geschikt wordt voor maximaal 750kg?
Bv zwaardere remmen?

Ik hoor graag van u.


Citeer
Goedendag,

Neen 650 kg is max. door de fabriek toegestane totaalgewicht (obv totale constructie)

Mvrgr

Jamet NL


Deze reactie was voor ons voldoende om naar een wagen uit te gaan kijken die wel in totaal gewicht 750kg mag bedragen


Theu

En nu heb je er zelfs 2!! :)1787]


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

Hemertje