Vouwwagen met accesoires al overbeladen, dat kan toch niet?

Gestart door Joseetje26, juni 27, 2019, 09:27:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

#240
Citaat van: KampeerFan op januari 15, 2020, 02:28:05 PM
Bizar ja van de 50 kg kogeldruk onder de 750 kg. Dat heb ik ook nooit geweten. Mijn ervaring is dat juist wat extra kogeldruk prettiger rijd.

Wat ook logisch is, aangezien alles op een hogere kogeldruk ontworpen is. Er is geen zinnige reden te bedenken waarom een aanhanger met eigen kenteken ineens een kogeldruk mag hebben die bijna 2 keer zo hoog is als een exact identieke aanhanger waar geen kenteken voor is aangevraagd. Als een aanhanger geen technisch plaatje op de dissel heeft, is 50 kg een aanvaardbare waarde, anders beter aanhouden wat maximaal mag. Idem voor de trekhaak. En het wordt helemaal link als mensen zich met belading ook nog in allerlei bochten gaan wringen om op die 50 kg te komen, bv door veel massa in de kont van de aanhanger te leggen. Dan ben je geheel conform de wet hard op weg naar een flinke klapper.

Bucharestblues

Geinig onderwerp. Nooit over na gedacht. Iemand enig idee van het gewicht van een Malawi 2.0 + voortent + achter tent? Ik ging eigenlijk uit van het gewicht uit het boekje, maar dat is dan misschien enkel met wagentent?

Marcel

leeggewicht van de malawi is erg laag. iets in de 200 kg. die voortent is op zijn best 25 kilo?

Flennaerts

Citaat van: Bucharestblues op januari 15, 2020, 09:23:44 PM
Geinig onderwerp. Nooit over na gedacht. Iemand enig idee van het gewicht van een Malawi 2.0 + voortent + achter tent? Ik ging eigenlijk uit van het gewicht uit het boekje, maar dat is dan misschien enkel met wagentent?

Hier inmiddels al meer duidelijkheid over? Wij zijn sinds kort in het bezit van een Malawi 2.0 basic (zonder keuken) met voortent en achtertent XL. Ben heel benieuwd wat hier het gewicht van is en wat er dus aan laadvermogen overblijft.

Yella

Gewoon laten wegen. vrij simpel. kost je 15 euro en je weet het. de spullen die je meeneemt kun je thuis wegen.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Bucharestblues

Heb vorig jaar de kogeldruk eens gemeten. Helemaal beladen. Het enige wat ik nog weet is dat als het aan de hand loei zwaar aanvoelt, het kwa daadwerkelijk gewicht alsnog goed meevalt. Niet te snel druk maken dus.

superkoe32

Ik weet nog heel goed toen we 2 jaar geleden onze nieuwe CCCX gingen ophalen, meteen leeg gewogen toen was de kogeldruk al 78 kilo met dus nog niks erin. De as ligt sinds een aantal jaren bij de cc wat naar achteren wat de kogel druk dus niet te goede is gekomen. Wij rijden met volle vouwwagen meestal met een kogeldruk van zo'n 85 kilo uiteindelijk richting het zuiden, ik maak me daar iig geen zorgen om.

Yella

Citaat van: Bucharestblues op mei 14, 2023, 09:08:16 AM
Heb vorig jaar de kogeldruk eens gemeten. Helemaal beladen. Het enige wat ik nog weet is dat als het aan de hand loei zwaar aanvoelt, het kwa daadwerkelijk gewicht alsnog goed meevalt. Niet te snel druk maken dus.
Niet helemaal mee eens. Wegen is weten. Als het bij mij loeizwaar aanvoelt of bij iemand die alleen dagelijks een pen optilt is wel een verschil.
Altijd wegen dus.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Yella

Citaat van: superkoe32 op mei 14, 2023, 10:45:01 AM
Ik weet nog heel goed toen we 2 jaar geleden onze nieuwe CCCX gingen ophalen, meteen leeg gewogen toen was de kogeldruk al 78 kilo met dus nog niks erin. De as ligt sinds een aantal jaren bij de cc wat naar achteren wat de kogel druk dus niet te goede is gekomen. Wij rijden met volle vouwwagen meestal met een kogeldruk van zo'n 85 kilo uiteindelijk richting het zuiden, ik maak me daar iig geen zorgen om.
Het is wel helemaal afhankelijk van je auto. wat er op de kogel mag. En als je ook nog eens je auto helemaal vol stouwt en aardig in de kont hangt wordt het wel een risico wat betreft kans op slingeren e.d.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

winnieandbuzz

Citaat van: Yella op mei 14, 2023, 11:06:31 AM
Het is wel helemaal afhankelijk van je auto. wat er op de kogel mag. En als je ook nog eens je auto helemaal vol stouwt en aardig in de kont hangt wordt het wel een risico wat betreft kans op slingeren e.d.
Je was me net voor met je reactie welke ik geheel onderschrijf. Een kogeldruk van 85 kg bij een auto waarbij het max. ligt op 60 kg is vragen om wegliggingsproblemen.

superkoe32

Bedankt voor de goed bedoelde adviezen, dat is hier altijd fijn :J We kamperen inmiddels zo'n 30 jaar dus ervaring genoeg :P
Onze Talisman mag 85 kilo op de haak hebben volgens de papieren. Bij onze Cabanon nog nooit boven de 60 kilo kogeldruk gekomen maar bij de Ccx kán het gewoon écht niet anders of we moeten dus leeg gaan rijden. Mede ccers hebben het zelfde probleem, bij onze vorige auro (Megane station met hulp veren) zag het er ook niet uit (op de "kont"),  maar we zijn verstandig genoeg dat wanneer het onveilig aan voeld we toch maar de kinderen niet mee nemen  :# :H

getiem

#251
Maar , nou ken ik de cc niet, kun je niet wat zware spullen achter de as verplaatsen, zodat er meer op de as komt en minder op de kogel? Zodat je in de range 45-55kg wordt?
Of is de totale massa sowieso al te hoog?


Bij onze kyte is het probleem eerder dat de kogeldruk te licht is, door de keuken achterop. Ik verplaats daarom de zware tafel en stoelen naar voor op de as en klaar. Ik verplaats de spullen terwijl de kogeldruk meter onder de koppeling staat, en zie direct de gewichtsverhouding verschuiven van 30 naar 60kg kogeldruk.
Kamperen met de wouw-factor

winnieandbuzz

Citaat van: getiem op mei 14, 2023, 08:30:27 PM
Maar , nou ken ik de cc niet, kun je niet wat zware spullen achter de as verplaatsen, zodat er meer op de as komt en minder op de kogel? Zodat je in de range 45-55kg wordt?
Of is de totale massa sowieso al te hoog?


Bij onze kyte is het probleem eerder dat de kogeldruk te licht is, door de keuken achterop. Ik verplaats daarom de zware tafel en stoelen naar voor op de as en klaar. Ik verplaats de spullen terwijl de kogeldruk meter onder de koppeling staat, en zie direct de gewichtsverhouding verschuiven van 30 naar 60kg kogeldruk.

Bij een CC is het eigenlijk niet te doen om de kogeldruk onder de 70 kg te krijgen. Ondanks dat alle tentdelen, stokken etc. achter de as liggen en de keuken en koelkastje gevuld zijn blijft de kogeldruk bij ons zo'n 70-75 kg.  De wettelijke norm van 50 kg gaat nimmer nooit niet lukken. Onze auto kan tot 80 kg kogeldruk hebben dus geen probleem maar er zijn mensen die er niet bij stilstaan wat de risico's zijn als je het trekhaakgewicht van de auto overschrijdt.

getiem

Ah, op die manier, klinkt idd als een aanhanger met relatief lange kogel-tot-as lengte. Dan kun je inderdaad weinig doen.
Kamperen met de wouw-factor

muis

Over de kogeldruk graag een nieuw topic, hier gaat het over het totaalgewicht