Trekkracht

Gestart door fish, februari 11, 2009, 09:13:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

xray

Klopt dat het snel went voor een ervaren bestuurder. Denk niet dat iemand die net zijn rijbewijs heeft gehaald en dan in een automaat gaat rijden het schakelen etc zal verleren. Wel denk Ik dat die in een schakel auto wat langzamer/onhandiger zal zijn. Want die 40 lessen zijn denk Ik niet genoeg.

spikehome

Rij zelf nu een half jaar een automaat.
Maar rijd ook regelmatig in onze 2e auto met handbal.
Schakelen gaat dan automatisch maar als ik dan in mijn eigen auto stap heb ik soms toch nog de neiging om te gaan schakelen.

Yolanda

Citaat van: Yella op augustus 16, 2015, 05:05:13 PM
Maakt naar mijn mening niet uit of je een automaat of schakelauto rijdt. Went snel.

Dat dat snel went weet ik. Al heb ik altijd neiging tot schakelen in mijn eigen auto als ik daarvoor in een schakel gereden heb.  ::)

Daniël moet nog gaan lessen en ik denk dat het beter is als hij eerst een tijdje in een schakel gaat rijden. Hij heeft overigens in de vakantie hele kleine stukjes(op de camping) in de auto gereden en dat deed hij prima.  :#

Yella

Citaat van: Yolanda op augustus 16, 2015, 05:55:08 PM
Dat dat snel went weet ik. Al heb ik altijd neiging tot schakelen in mijn eigen auto als ik daarvoor in een schakel gereden heb.  ::)

Daniël moet nog gaan lessen en ik denk dat het beter is als hij eerst een tijdje in een schakel gaat rijden. Hij heeft overigens in de vakantie hele kleine stukjes(op de camping) in de auto gereden en dat deed hij prima.  :#
Toen ik mijn rijbewijs haalde in een schakelauto heb ik de eerste paar jaar alleen gereden in de automaat van mijn vader. daarna mijn eigen schakelauto zonder problemen. Tussendoor wel eens in de automaat van mijn werkgever en afgelopen donderdag in de c4. Maar geen enkele keer de neiging gehad tot ontkoppelen.
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Yolanda

Citaat van: Yella op augustus 16, 2015, 06:07:03 PM
Toen ik mijn rijbewijs haalde in een schakelauto heb ik de eerste paar jaar alleen gereden in de automaat van mijn vader. daarna mijn eigen schakelauto zonder problemen. Tussendoor wel eens in de automaat van mijn werkgever en afgelopen donderdag in de c4. Maar geen enkele keer de neiging gehad tot ontkoppelen.

Ik heb langer schakel gereden dan automaat. Mijn vader had tussendoor wel eens een automaat, maar verder altijd schakel gereden. Nu had hij bewust voor automaat gekozen omdat mijn rechter schouder soms problemen oplevert. Daar komt mijn neiging voor schakelen vandaan denk ik. Ik rij heel af en toe schakel.

Ik heb nog even om er over na te denken, maar bedankt voor de tips!

Theu

Tegenwoordig maakt het mij ook niet uit. Als ik in een automaat stap leg ik mijn linkervoet bewust voor de stoel langs zodat ik mij het eerste stuk niet kan vergissen.
Een van de eerste keren dat ik een automaat reed was een Mercedes van mijn broer en die hebben een heel breed rempedaal. Dus bij de eerste de beste bocht afremmen en meteen de afwezige koppeling intrappen. :-s Nou dan komt de voorruit snel dichtbij kan ik je vertellen.

Kees G

Een Berlingo diesel van 1900 cc van 69 pk.
Ruim voldoende op de vouwwagen prima te trekken.
Want ik heb tijd zat. 8)

Frankie



Citaat van: Kees G op november 11, 2015, 07:10:34 PM
Een Berlingo diesel van 1900 cc van 69 pk.
Multispace of bestel?


Kees G

Een Cinqspace dat is een uitgekleden multispace :O
Dus niks geen toeters en bellen.

peter123456

sinds kort citroen jumpy 120pk, 2 liter dieseltje..........

zou moeten lukken met de (g)roadmaster......... :>
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Mathieu76

ford focus 1.0 125pk , gaat als een speer  :#

ejpwg

Citaat van: Mathieu76 op november 12, 2015, 06:46:38 PM
ford focus 1.0 125pk , gaat als een speer  :#

Klopt

daar rijden wij ook mee, geen probleem om in Luxemburg met een aanhanger van rond de 700 kg de hellingen op te komen
ik had eerst nog wel iets van hoe gaat dat als we een helling tegen komen..... maar was geen probleem

volgend jaar pas een vouwwagen er achter  :J

Spenkie

Wij rijden met een renault laguna 1.8 met 120pk.

Rijd opzich mooi, maar in de bergen heeft hij er toch wel moeite mee.
Dan rijden we natuurlijk wel met een beladen auto en vouwwagen, plus een dakkoffer op het dak.
Opzich wel redelijk te doen, af en toe even terug naar de 4 bij een helling.

meeder

Tsja dat terugschakelen is helemaal niet erg. Mensen zijn bang voor hogere toerentallen maar juist met te lage toerentallen rijden is erg slecht.
Met onze Toyota Auris (1.6 Valvematic, 132pk/160Nm) moet je ook heel snel terugschakelen. Op de vlakke weg met een vouwwagen geen enkel probleem om in 6 te rijden maar als het iets omhoog gaat moet je direct een tandje terug.
Deze motor heeft het maximum koppel bij 4400tpm. Met 5000tpm tegen een helling op is geen enkel probleem, je merkt aan de motor dat hij er totaal geen hekel aan heeft.
Nu we een caravan hebben gekocht weet ik gewoon dat we meestal in 4 zullen rijden en misschien af en toe in 5 maar dat de 6e versnelling ongebruikt zal blijven.

PenH

Citaat van: Spenkie op maart 30, 2016, 11:56:38 AM
Wij rijden met een renault laguna 1.8 met 120pk.

Rijd opzich mooi, maar in de bergen heeft hij er toch wel moeite mee.
Dan rijden we natuurlijk wel met een beladen auto en vouwwagen, plus een dakkoffer op het dak.
Opzich wel redelijk te doen, af en toe even terug naar de 4 bij een helling.
Ach, dit soort motoren moet je gewoon flink op toeren houden, vanaf 3500-4000 toeren is het max. koppel (trekkracht) pas beschikbaar, dus terug naar de 4 is helemaal geen schande. Beladen en zeker in de bergen laten we 'het nieuwe rijden' het liefste thuis. Terugschakelen, durf lekker toeren te maken (maar niet overdrijven) en gaan!