Waar hang jij je vouwwagen achter in 2024. Foto's graag!!

Gestart door KlapJoeri, december 16, 2023, 04:17:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

FriedelP

In België moet je bij het plaatsen van een trekhaak, ook fabrieksaf bij een nieuwe wagen altijd dit laten keuren door de Keuring. Als het merk aangeeft dat het niet kan, zal dat afgekeurd worden en wordt de wagen niet meer beschouwd als zijnde comform de reglementering.


Na eerste keuring van de trekhaak, moet die wanneer gekeurd voor onder de 750 kg niet meer opnieuw gekeurd worden buiten de normale keuringen van de wagen. Wanneer gekeurd voor meer dan 750 kg, moet je de keuring van de trekhaak jaarlijks herhalen.



Is dat in Nederland anders?

Jasper1973

Ja, in NL is het anders. Ik citeer even de ANWB:

"De trekhaak zelf moet altijd voorzien van een typegoedkeuringsnummer, vermeld op het typeplaatje van de trekhaak.
Is de trekhaak eenmaal gemonteerd, dan zal deze onderdeel uitmaken van de APK (Algemene Periodieke Keuring). Er is geen aparte keuring nodig."

Nou heb ik een afneembare trekhaak met een achter de bumper weg te draaien stekkerdoos, dus of die APK-keurmeester die trekhaak überhaupt bekijkt betwijfel ik. Hij ligt in een zak onder de dubbele bodem van de kofferbak. :)

Overigens komt mijn trekhaak dan weer uit België, om het helemaal verwarrend te maken...

FriedelP

Dat is dan inderdaad anders. Hier gaat men er van uit, dat ook een trekhaak met typegoedkeuringsnummer, verkeerd gemonteerd kan worden. Dat wordt bij die keuring nagekeken. Teveel ongevallen geweest met goede trekhaken die slecht gemonteerd werden.
Bij de APK zoals jullie die noemen de afneembare trekhaak niet op voorhand monteren, kan een reden van afkeuren van de wagen zijn. Zien ze het niet, is niet vermeld op je keuringsbewijs dat hij gekeurd is en kan je bij controle en bij trekken van de aanhangwagen een fikse boete verwachten en meteen te voet verder moeten.


OhPeeCee

Lang leve de uniforme regelgeving in de EU. Maar alles is een verdien model. 20 jaar een afneembare trekhaak gehad. Hoopjes APK keuringen moeten laten doen maar de kogel lag altijd thuis, nooit in de auto. Is allemaal extra gewicht. Nu een elektrische uitzwaaihaak. Ik zie het ook niet op het keuringsrapport staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

FriedelP

In België staat het er bij op en ook voor welk gewicht dat ie gekeurd is. Tot 750 kg in mijn geval dus, anders moet ik jaarlijks gaan laten herkeuren. Ook de elektrische afzwenkbare moet uitgeklapt zijn voor je aanschuift in de keuring hier.

Stefan206

Citaat van: Jasper1973 op juli 30, 2024, 02:09:47 PM
Een middenuitlaat kan een HELE goede reden zijn om geen trekhaak er op te willen, als fabrikant. :)

Dat aanpassen van het koelsysteem bij Ford waaraan gerefereerd wordt: dat stelt Mini ook voor, als je bij de dealer om een trekhaak vraagt. De totale prijs gaat dan de 3.000 voorbij geloof ik. Volgens Mini is het onverantwoord om met het standaard koelsysteem te gaan trekken.

Ik heb er gewoon door een specialist een trekhaak onder laten schroeven (afneembaar) en het koelsysteem gelaten voor wat het was. Misschien dat een caravan van 1300 kg ambitieus is, maar met een volgeladen vouwwagen de Alpen door met 30 graden was verleden jaar geen probleem.
Ik heb een Ford focus de laaste generatie (MK4) deze heeft geen aanpassingen aan het koel systeem meer nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk


Eddos

Achter mijn Model Y Performance. Ook met imperiaal geen enkele moeite om het geheel voort te bewegen. En laadstops combineer ik met een kop koffie, sanitaire stop of even de benen strekken bij een speelplaats voor onze zoon  :)

paul.verhoef


willempoort


johanvanmarion

Alfa Romeo Giulia met Aart Kok Livingstone :)4]




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

LarsNL

Citaat van: johanvanmarion op augustus 15, 2024, 08:58:21 PM
Alfa Romeo Giulia met Aart Kok Livingstone :)4]




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mooie combi, hier de good old Skoda Octavia combi 1.0 TSI met DSG 7 traps bak, heeft ons weer heerlijk 4000 km door berg, wind en grind getrokken zonder problemen. T verbruik boven de 100 km/h is wat minder, maar ach die paar euro op een hele vakantie t zal wel.

metalpe

#176
Citaat van: FriedelP op juli 30, 2024, 06:45:17 PM
In België staat het er bij op en ook voor welk gewicht dat ie gekeurd is. Tot 750 kg in mijn geval dus, anders moet ik jaarlijks gaan laten herkeuren. Ook de elektrische afzwenkbare moet uitgeklapt zijn voor je aanschuift in de keuring hier.
Klopt. Mijn auto moest vanaf dag 1 jaarlijks helemaal gekeurd worden, omdat de trekhaak tot 1800 kilo mag trekken.
De boottrailer, die >750 kilo is, moet dan weer elke 2 jaar gekeurd worden.

Heel gek.

Alleszins, wij gingen voor de 2e keer met de CCC en voor de 6e keer met de Renault Grand Scenic automaat benzine op pad.
7400km gereden, met 3 planken op het dak, en zeker 5500-6000 met de kar erachter. In Spanje en Portugal tegen 100, maar in Fr ook 2500 km tegen 125-130.  Over de hele 7400 km, een gemiddeld verbruik van 7,9l/100km (1 op 12,6). Best netjes, met die hoge snelheden, bergen, aanhanger en planken op het dak. Dat is ongeveer 1/100km meer dan bij gewoon thuisgebruik.

Ondanks dat dat verbruik meevalt, tel ik uit zelfbescherming maar niet uit hoeveel me de reis aan benzine en péage kostte :)



Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Klavertjes

Voor het derde jaar op rij (tweede jaar met de Opus) met de rode Kia Niro, die sowieso nog ruim twee jaar ons trekkende voertuig zal blijven, want private lease.
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

EVX


metalpe

De nieuwe espace. Die rijdt nog niet veel rond! Prachtige wagen. Moest onze Grand Scenic het ooit begeven, zou dat de ideale opvolger zijn. Fan van!

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk