Holtkamper (kyte) meeting

Gestart door spikehome, juni 25, 2013, 11:17:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

abbes008

Boeien, mijn foto's mogen ze gebruiken wat mij betreft. Als ik voor me zelf spreek, ik heb een mooie dag gehad en als er nu foto's gebruikt gaan worden voor 'ons' product, prima. Sterker nog, vind het eigenlijk wel leuk dat HK hier gebruik van wil maken.
Bij een volgende HK meeting zal HK vast een en ander compenseren.
Groeten,

Erik

Mustang

Citaat van: abbes008 op november 29, 2013, 09:55:30 PM
Boeien, mijn foto's mogen ze gebruiken wat mij betreft. Als ik voor me zelf spreek, ik heb een mooie dag gehad en als er nu foto's gebruikt gaan worden voor 'ons' product, prima. Sterker nog, vind het eigenlijk wel leuk dat HK hier gebruik van wil maken.
Bij een volgende HK meeting zal HK vast een en ander compenseren.

Zijn het hier helemaal mee eens

Frankie

Citaat van: abbes008 op november 29, 2013, 09:55:30 PMBij een volgende HK meeting zal HK vast een en ander compenseren.
HK zal inderdaad vast wel iets doen, maar dat zal zonder nadere afspraken nooit ter vergoeding of compensatie voor het gebruik van foto's (kunnen) zijn. Foto's zijn tenslotte individueel bezit. Dat kun je niet aan een groep 'compenseren'.

Overigens zul je strikt genomen,  ook als ze je foto's voor niets mogen gebruiken, toestemming voor het gebruik schriftelijk vast moeten leggen.
Dat is althans wat ik zou verlangen als ik HK was. Want zonder schriftelijke overeenkomst heb je geen enkel recht.

abbes008

Citaat van: Frankie op november 29, 2013, 10:13:03 PM

Overigens zul je strikt genomen,  ook als ze je foto's voor niets mogen gebruiken, toestemming voor het gebruik schriftelijk vast moeten leggen.
Dat is althans wat ik zou verlangen als ik HK was. Want zonder schriftelijke overeenkomst heb je geen enkel recht.

Ok, ik zit niet zo in deze materie. Heb hier geen verstand van, dus het zal zo zijn geregeld in Nederland.
Groeten,

Erik

spikehome

Na toch een leuk bericht na een kut avond.
(mijn fiets is nu voor de2e keer gejat in een half jaar, ik was 1 uurtje thuis fiets even voor de deur op slot en foetsie grrrrrr)

Maar als hk met kyte ombouwd tot een air mogen ze de foto's gebruiken hoor:)

Grapje ze mogen ze gewoon gebruiken vind wel leuk als we ook opo de site van Holtkamper staan toch!

abbes008

Citaat van: spikehome op november 29, 2013, 10:24:05 PM

(mijn fiets is nu voor de2e keer gejat in een half jaar, ik was 1 uurtje thuis fiets even voor de deur op slot en foetsie grrrrrr)

Heb je zo'n mooie fiets dan
Groeten,

Erik

spikehome

Ja dat is dan wel weer een ander topic.
Maar denk dat ze dat bij de vorige keer al dachten en de boel in de gaten hebben gehouden.
Andere fiets was bijna 3jaar en stond achter in de tuin de hele nacht dan wel.

Frankie

Citaat van: spikehome op november 29, 2013, 10:24:05 PMGrapje ze mogen ze gewoon gebruiken vind wel leuk als we ook opo de site van Holtkamper staan toch!
Tuurlijk. Maar als niet op z'n minst je naam erbij staat of je twee maanden later je foto zonder dat je gecompenseerd wordt bij een persbericht aantreft.. of erger: je foto als basis voor een paginagrote full color advertentie van ?6500,-  (advertentiekosten exclusief ontwerp en opmaak) in de KCK gepubliceerd ziet, kan ik je verzekeren dat je je toch een beetje tegen je z. gesch. voelt. :J

GJT

Gaat het om de foto's zoals gebruikt in de nieuwsbrief of foto's die ze op het forum hebben gespot? Die in de nieuwsbrief heb ik gemaakt en die mogen ze gebruiken wat mij betreft. Als ze iets officieel, willen/moeten regelen in de zin van toestemming of de originelen willen hebben dan horen we dat wel.

Frankie

Citaat van: abbes008 op november 29, 2013, 10:30:47 PMde kans is groot dat het dezelfde dief is als de vorige keer. Hij of zij weet dat jij ook nu weer een nieuwe fiets moet hebben.
Yep. Wij hebben ooit een inbraak gehad en werden daar destijds door de politie op gewezen. De kans dat er vanaf een week of 3 daarna opnieuw iemand ongevraagd de voordeur voor je openmaakt is aanwezig.

muis

Het zal dan om de originele gaan neem ik aan.  Ik Denk dat het handig is als Alex aan jullie even de gegevens doorgeeft van de contactpersoon in dit geval.  Je kunt het dan afspreken hoe je wilt.

spikehome

Idd GJT,
heb de RAW foto's nog voor ze evt.
@frankie snap als het je werk is dat het anders ligt.
Maar heb je ook al je muziek origineel?  Geen gedownloade films? Of software?
Photshop b.v. denk dat je die wel gebruikt namelijk (al hoeft een goede fotograaf niet te fotoshoppen :)).
Ook allemaal dingen waar betaald voor moet worden.

Frankie

Citaat van: spikehome op november 29, 2013, 10:56:16 PM
Idd GJT,
heb de RAW foto's nog voor ze evt.
@frankie snap als het je werk is dat het anders ligt.
Maar heb je ook al je muziek origineel?  Geen gedownloade films? Of software?
Nope. En nee het is niet wezenlijk anders als het je werk is. De auteurswet maakt dat onderscheid ook niet. En het gevoel wat je krijgt als een ander goed geld verdient met jouw foto zonder dat jij daar in welke vorm dan ook voor gecompenseerd wordt is voor een amateur niet anders. Hooguit zijn de juridische en financiƫle consequenties wat anders.
Citaat van: spikehome op november 29, 2013, 10:56:16 PMOok allemaal dingen waar betaald voor moet worden.
Klopt. Er is geen byte op mijn PC illegaal. Ik kan me dat namelijk niet permitteren. Ik ben jaarlijks ongeveer ?1200,- aan licenties kwijt opdat ik rustig kan slapen. (updates/abo Adobe CS, Norman antivirus, diverse panorama stitchprogramma's, KRpano player, The Bat! email, Agent newsreader enz. enz.). De rest is freeware of GNU license of anders OEM gelicenseerd bij aankoop van de PC (zoals Ms-Office)

Goolse Klapper

Maar Holtkamper is toch al jaren sponsor van ons forum, dan lijkt het mij toch niet zo'n probleem om deze foto zelf te sponsoren?
Als er in de foto de bijvoorbeeld "bron: vouwwagenclub.info" staat is het toch prima reclame voor ons, iedereen blij

Frankie

Citaat van: Goolse Klapper op november 30, 2013, 10:00:24 AM
Maar Holtkamper is toch al jaren sponsor van ons forum, dan lijkt het mij toch niet zo'n probleem om deze foto zelf te sponsoren?
Wat het sponsorschap precies inhoudt anders dan het bieden van 10% korting aan leden (voor bepaalde zaken) in ruil voor exposure op de site/het forum weet ik eerlijk gezegd niet. Maar het gebruik van foto's kan daar nooit  onder vallen, tenzij het foto's zijn van degene die het sponsorschap afgesproken heeft. Auteursrecht is namelijk gebonden aan een (rechts-)persoon.
Citaat van: Goolse Klapper op november 30, 2013, 10:00:24 AMAls er in de foto de bijvoorbeeld "bron: vouwwagenclub.info" staat is het toch prima reclame voor ons, iedereen blij
Dan nog moet de maker van de foto's expliciet toestemming verlenen en de aanduiding: 'foto: vouwwagenclub.info' als voorwaarde voor publicatie stellen en van het recht op naamsvermelding af zien.
Punt is wel een beetje dat de vouwwagenclub formeel juridisch  helemaal niet bestaat, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn. De maker mag tenslotte ook eisen dat er 'de hond van de buren' onder de foto moet staan. Of Holtkamper daarop ingaat valt natuurlijk te betwijfelen. :P
Bronvermelding is leuk, maar geldt voor heel andere zaken in het auteursrecht (citaatrecht, nieuws, besprekingen).

Wat ik hier typ moge misschien flauwekul lijken als het om zoiets als foto's van een particulier gaat, maar met dat argument kun je elk recht verkwanselen. Als ik HK was, zou ik in ieder geval altijd formele toestemming en voorwaarden (of het afzien daarvan) van de maker (en dus niet van de club) eisen voor de beoogde publicaties, om niet later, op welke manier dan ook, in de problemen te komen.