(Chattopic) najaarsweekend 2012

Gestart door muis, juli 12, 2012, 09:20:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frankie

Citaat van: Chrisje op september 21, 2012, 11:58:20 PMhet vlees is nog niet in de vriezer geweest maar morgen gaat het er wel in.
Ik hoop dat je 't me niet kwalijk neemt, maar als het niet diepgevroren is geweest en vervolgens klaar gelegen heeft voor een BBQ en dan de volgende dag pas ingevroren wordt, waarna het een dag voor bereiden weer langzaam moet ontdooien, geef ik er persoonlijk de voorkeur aan om op zaterdagmiddag bij de slager in Hoenderloo gewoon mooi vers  groot vlees te halen om dat dan kort voor bereiding aan blokken te snijden, een uurtje te marineren en aan de spiesjes te prikken. :)

muis

Ik moet zeggen dat ik hierin de mening van Frankie wel deel, wij hebben gister ook straatfeest gehad en het vlees lag de hele tijd buiten de koeling. Alles wat over was is dan ook weg gedaan.

Frankie

MeteoConsult weersverwachting voor Hoenderloo (klik)

Vrijdag droog, zaterdag grote kans op een klein buitje en zondag weer droog. Ziet er niet echt slecht uit. Droog uitklappen en droog inklappen :)

sannie75

@Frankie, Dat zou fijn zijn!

@chrisje, ik ben ook altijd erg voorzichtig met vlees...sorry vind het een lief aanbod maar ik haal toch liever vers.

walter

meerendeel van het vlees kan wel iets hebben, kip daarentegen meteen in de kliko laten vliegen ;)

Frankie

Citaat van: Walter op september 24, 2012, 10:57:20 AM
meerendeel van het vlees kan wel iets hebben, kip daarentegen meteen in de kliko laten vliegen ;)
Voor alle soorten vlees geldt dat het verstandig is om het in de koelkast maximaal 2 dagen te bewaren en zeker niet tusentijds open en ongekoeld te hebben. Direct invriezen of invriezen na klaarmaken kan natuurlijk wel. De soort vlees maakt daarbij niet zo heel veel uit, omdat vlees indien goed bereid altijd voldoende verhit wordt om de belangrijste besmetters te doden.

Wat voor kip speelt dat afwijkend is, is dat kip een veel grotere kans heeft met salmonella of campylobacter besmet te zijn (de besmetting is zelfs toegestaan) en daarom nooit klaargemaakt teruggelegd mag worden op de plank waarop het gesneden is. (Het is met vlees nooit verstandig, maar het is te begrijpen dat die regel bij een tartaartje natuurlijk minder strikt geldt, gezien het feit dat je in principe ook gewoon een broodje tartaar kunt eten. Het vereist natuurlijk wel dat die tartaar knettervers is en dat er schoon gewerkt wordt.)

Maar het belangrijke punt in dit geval is dat klein gesneden vlees  (en dat is klaargemaakt BBQ-vlees) veel vatbaarder is voor besmetting dan groot vlees. Simpelweg vanwege het veel grotere oppervlak en daarmee de veel grotere kans op (en omvang en diepte van) de besmetting. Mede om die reden moet je bijvoorbeeld gehakt en andere kleingesneden vleeswaren ook liever maar één dag bewaren.

Bonny

Ik zal nog even een uitnodiging  aan maken op Facebook  :#
Alles wat we zijn is het resultaat van wat we hebben gedacht.

Frankie

Citaat van: Bonny op september 24, 2012, 07:31:01 PM
Ik zal nog even een uitnodiging  aan maken op Facebook  :#
Ja en dan zeker alsnog naar De Pampel komen omdat je wel van sensatie en een beetje plunderen houdt, zeker. :#

Bonny

Nee hoor ik hou helemaal niet van feestjes  :o
Alles wat we zijn is het resultaat van wat we hebben gedacht.

panevino

Onze kar staat voor de deur ... Maar stiekem 'de boel komen lopen verzieken' gaat er deze keer echt niet inzitten. Met enig weemoed  ga ik dus voor de allereerste keer een klapweekend niet aanwezig zijn.

Ook de Klavertjes komen niet met klapkar op het Najaarsweekend. Daarmee is er nog maar 1 laatste mohikaan. Iemand die dan ALLE weekenden met vouwwagen aanwezig is geweest. Mr Roadmaster. Gefeliciteerd!
// Marcellino Pane e Vino \\

muis

Toch echt jammer Marcel maar wel begrijpelijk met de sportschema's bij jullie thuis :J

fam Roadmaster - BBQ  respect WW

Klavertjes

He, maar ik ben er wél!

Verstuurd van mijn GT-I9001 met Tapatalk
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

Richard

Citaat van: Klavertjes op september 25, 2012, 06:26:35 AM
He, maar ik ben er wél!

Verstuurd van mijn GT-I9001 met Tapatalk
Je bent er wel maar niet met een vouwwagen...helaas >:(

Frankie